Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index Vlaanderen4x4.be Forum
Het ontmoetingspunt voor 4x4 offroad gezinde zielen en meer.
 
  FAQFAQ    SearchSearch    View posts since last visitView posts since last visit    View todays post(s)View todays post(s)    MemberlistMemberlist    UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

variabele turrrrbo op een 2.5 VM rangerover
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index -> Aanpassingen / verbouwingen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Jan 11, 2019 10:36 pm    Post subject: variabele turrrrbo op een 2.5 VM rangerover Reply with quote


een eerste testfaze met een oud spruitstuk
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Jan 11, 2019 10:38 pm    Post subject: Reply with quote

dit speelgoed is nu gemonteerd op mijn roemruchte 2.5 VM diesel rangerover .


Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Jan 11, 2019 10:39 pm    Post subject: Reply with quote

een oliekoeler met ventilatorke om de olietemperaturen een klein beetje in bedwang te houden is op de gekste plek gemonteerd.
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Jan 11, 2019 10:45 pm    Post subject: Reply with quote

[url=https://postimg.cc/fJ1jSkW9][/url

een van de legendarische zwaktes van de VM is aangepakt door vorig jaar een van de betere cilinderkoppakking te steken . deze van een latere VM .zoals er in de ford scorpio modejaar 1995 steekt . die gingen iets minder snel kapot .

1.5 bar boost vanaf 1500 tr . kan ni mis gaan
Laughing


christiaan F
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Jan 11, 2019 10:47 pm    Post subject: Reply with quote


[/url]
Back to top
View user's profile Send private message
Reko
The worst case


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 2546
Location: Beselare

PostPosted: Thu Jan 24, 2019 1:28 pm    Post subject: Reply with quote

En ik maar klikken op dat pokke driehoekje.. Rolling Eyes
_________________
Onafhankelijke 4x4 bestuurder.
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Thu Jan 24, 2019 8:06 pm    Post subject: Reply with quote

oei , t computerding is niet gelukt .
ben daar gene straffe in .
Back to top
View user's profile Send private message
Peter R.
Voila, 't is weg.


Joined: 23 Apr 2008
Posts: 2354
Location: Ankh-Morpork

PostPosted: Tue Feb 12, 2019 11:08 am    Post subject: Reply with quote

Mijn stokoud pdf'ke zegt dat de wastegate van een 2.5 opengaat op 0.9 bar overdruk.

1.5 is misskien wat euh...optimistisch ?
_________________
Suppörter van Amörtisseur !

Blackie I : The Brick (Sold)
Blackie II : Elsa
Blackie III : Lemmy (Boss 379)
Blackie IV : PzKpfw CXXVI
Blackie V : Cancelled.
Whitey One : Winter's Coming
Back to top
View user's profile Send private message
wodan
Schijt Admin


Joined: 05 Jan 2008
Posts: 6845
Location: Oost-Vlaanderen (Belgium)

PostPosted: Tue Feb 12, 2019 6:52 pm    Post subject: Reply with quote

Christiaan is nen straffe...
_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
Vlaanderen4x4.be Free Games
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
3-2-2010: Loss of a good friend.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Tue Feb 12, 2019 9:43 pm    Post subject: Reply with quote

standaard , toen de oude turbo nog ietwat gezond was kreeg ik het turbometerke niet boven de 1 bar .
en ik weet dat 1.5 bar in zo'n oude heetloper met 4 koppen proppen de levensduur een beetje spectaculair kan inkorten .

gene stresssss , heb ondertussen een beetje gefiedeld met de stngetjes op de vnt en de druk komt er wat trager in , zodat ik oook voorzichtig kan rijden met lage druk .
de maximumdruk ligt nog wel iets onder 1.5 bar , en t spel loopt nog niet heet .

afwachten tot vandezomer , als de buitentemperaturen niet meer zo entousiast helpen met de radiator te koelen



een wastegate actuator aangepast om de vnt ruw aan te sturen .
en gek genoeg blijkt dit ongeveer te werken




testopstelling om de turbo met een handgemaakt verloopstuk aan vm collector te vijzen
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Tue Feb 12, 2019 9:44 pm    Post subject: Reply with quote





zo ziet t er onder de kap uit . beetje postapocaliptisch , maar twerkt
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Tue Feb 12, 2019 9:46 pm    Post subject: Reply with quote

Back to top
View user's profile Send private message
Peter R.
Voila, 't is weg.


Joined: 23 Apr 2008
Posts: 2354
Location: Ankh-Morpork

PostPosted: Mon Feb 18, 2019 2:29 pm    Post subject: Reply with quote

Hebt gij geen uitlaattemperatuurmetertje (3x woord waarde) tot uwer beschikking ? Kunt ge gas lossen als het een beetje te bont wordt.
_________________
Suppörter van Amörtisseur !

Blackie I : The Brick (Sold)
Blackie II : Elsa
Blackie III : Lemmy (Boss 379)
Blackie IV : PzKpfw CXXVI
Blackie V : Cancelled.
Whitey One : Winter's Coming
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Wed Feb 20, 2019 8:09 pm    Post subject: Reply with quote

Hoewel ik het nut van een egt meter inzie met een opgevoerde chronische warmloper heb ik dit NOG niet .
Mijn enige waarschuwingen tot rampzalige meltdown zijn de originele temperatuurmeter die op de 3e kop zit , een autostyle temperatuurmeter die aan t thermostaathuis zit , en een olieDRUKmeter .
Veel te vage info , ik besef dit .
Maar uit ondervinding weet ik dat onwetend zijn een rustgevende gedachte is .

Aan de hand van het zakken van de oliedruk maak ik een klein gokje over de 3mogelijke temperatuurtoestanden . koud-warm-gebakken .
Bij het koelwater zie ik doormiddel van zwarte magie een samenspel tussen de landrover temperatuurmeter die bezeten is door Evil-Lucas en de Autostyle meter met de betrouwbaarheid van een minister .

Oooit komt er een egt meterke bij het instrumentarium .
Of ik herdoe heel de meterwinkel door lampjes .
blauw , groen , orange en rood .
voor water ,olie, uitlaatgas , toerental .
Zo weinig mogelijk prikkels vanuit het dashbord tenzij het nodig is .
Zo'n beetje t idee van een schakel-lampje dat flasht als ge nodig moet opschakelen . niet nnodig kijken naaar meterkes , enkel een waarschuwing als t nodig is .


Gene stessss met een VM , heb voor de geschatte uitlaatgastemperatuur
een mechanische indicator ingebouwt .
Vergelijkbaar met de smelplug bij stoomtreinen .
Het met de hand uitgevijlde verloopstuk tussen turbo en collector zal wel eerst plooien , barsten en fitten voor de pistons smelten hoop ik .


christiaan F

btw k moet een dezer eens verse foto's maken van de set-up , heb gezien dat k foto's heb herpost .
Back to top
View user's profile Send private message
wodan
Schijt Admin


Joined: 05 Jan 2008
Posts: 6845
Location: Oost-Vlaanderen (Belgium)

PostPosted: Thu Feb 21, 2019 7:30 am    Post subject: Reply with quote

Uw teksten maken mijn dag goed!
_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
Vlaanderen4x4.be Free Games
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
3-2-2010: Loss of a good friend.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Peter R.
Voila, 't is weg.


Joined: 23 Apr 2008
Posts: 2354
Location: Ankh-Morpork

PostPosted: Thu Feb 21, 2019 10:57 am    Post subject: Reply with quote

Een rood lampje is vonergens voor nodig, als 't al kapot is merkt ge het vanzelf.

Ik had ooit een Mercedesbuske met parkeersensoren. Dat begon met piepen als ge dichterbij kwaamt (?), en piepte steeds sneller tot een contunue toon u waarschuwde dat ge een afspraak bij de carrosserie moest maken.
_________________
Suppörter van Amörtisseur !

Blackie I : The Brick (Sold)
Blackie II : Elsa
Blackie III : Lemmy (Boss 379)
Blackie IV : PzKpfw CXXVI
Blackie V : Cancelled.
Whitey One : Winter's Coming
Back to top
View user's profile Send private message
Reko
The worst case


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 2546
Location: Beselare

PostPosted: Thu Feb 21, 2019 11:24 am    Post subject: Reply with quote

Plexiglas op de cruciale plaatsen in de motorkap steken. Dan zie je het broebelen en spetteren en kan je tijdig ingrijpen...
_________________
Onafhankelijke 4x4 bestuurder.
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Fri Feb 22, 2019 8:40 pm    Post subject: Reply with quote

k heb van die aluminium badkamerventilatieroosterkes op de motorkap .

proefondervindelijk het nut bij vloeistof lekkage getest.
stoom en oliespetters zijn al net voor katastrofale meltdown
tegen de voorruit gespetterd .
teveel powerrrrrrrrrrr pedal en een falende bedrading van het koelschroefcontact bracht stoom door de roosters .
en een slecht aangetrokken leiding van de oliekoeler die nu tegen t schutbord zit (wel met een alfasud koelschroef om t Italiaans te houden ) gaf enkele dagen later een vettige voorruit (in volle ochtendspit , al gehaast om toch mischien op tijd op twerk te geraken , wat dus niet gelukt was).

ondertussenn zijn deze kleine ongemakken verholpen .


christiaan F
Back to top
View user's profile Send private message
Reko
The worst case


Joined: 17 Jan 2008
Posts: 2546
Location: Beselare

PostPosted: Sat Feb 23, 2019 8:05 am    Post subject: Reply with quote

Ah.. Koelschroef problemen.. Ik had er deze week ook..
Weliswaar met mijn Clitô crisiswagen... renault had in de late jaren 90 nog geen ervaring met slijk in hun ventilatormotoren.. (nu wss ook nog niet...)

Wist je dat je met spuitwater de temp vliegensvlug naar beneden kunt halen? Ik wacht nu enkel nog af wat mijn culasse en joint de culasse daarvan vonden maar op het eerste zicht zie ik geen calamiteiten..
_________________
Onafhankelijke 4x4 bestuurder.
Back to top
View user's profile Send private message
Waldorf
+250


Joined: 11 Jan 2008
Posts: 411
Location: Lotenhulle

PostPosted: Wed Feb 27, 2019 11:51 am    Post subject: Reply with quote

Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Sun Mar 03, 2019 11:23 pm    Post subject: Reply with quote

een fotoke van volle petrol tegen 70 per uur met veeel boooooooost
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Sun Mar 03, 2019 11:24 pm    Post subject: Reply with quote

en ziehier de onontbeerlijke onderdekapo-temperatuur meter . heeel belangerijk bij tuning .
17.8 graden celcius is ergggg goed gezien de situatie
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Sun Mar 03, 2019 11:27 pm    Post subject: Reply with quote



een geschikt uitlaat traject om het rotversleten ding te remplaceren is gebrold met gerecicleerd chappementbuis . is goed voor t milieu .
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Sun Mar 03, 2019 11:31 pm    Post subject: Reply with quote



de downpipe met syndroom van aaneengelast ,zodat de gassen naar uitgang kunnen rennen zonder al te veel trillingen ende schudderingen naar den buis van den uitlaatgassendemper .

een geoefend oog bemerkt daar dat dit een flexibel is van een ford transhit met dpf . dus dit deel van het uitlaattraject is goed voor de atmosfeer .
Back to top
View user's profile Send private message
christiaan f
+1000


Joined: 22 Jan 2008
Posts: 1132

PostPosted: Sun Mar 03, 2019 11:34 pm    Post subject: Reply with quote




een blik op de plek waar de magie gebeurd . bewonder de oliekoeler die zijn taak op onwaarschijnlijke MANier verricht
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index -> Aanpassingen / verbouwingen All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group