Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index Vlaanderen4x4.be Forum
Het ontmoetingspunt voor 4x4 offroad gezinde zielen en meer.

FAQFAQ    SearchSearch    View posts since last visitView posts since last visit    View todays post(s)View todays post(s)    MemberlistMemberlist    UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

vraag over banden en bullbar.

Post new topic   Reply to topic    Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index -> Aanpassingen / verbouwingen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ilja411
Newbie

PostPosted: Sun Jan 24, 2016 10:35 pm    Post subject: vraag over banden en bullbar. Reply with quote

Beste leden,

kan iemand mij wat advies geven?
ik rij dagelijks op de baan en ga af en toe het veld in.
ik ben in bezit van een opel Frontera 2.2 dti
vooraan heb ik 2 michelin latitude cross banden liggen (lichte offroad band) en achteraan 2 Goodyear banden deze zijn versleten, nu wil ik de 2 achterste vervangen door 2 occasie bf all terrain banden, nu is de vraag is dit wel gezond voor de wagen zo een verschillende profielen??

de wagen is ook standaard uitgerust met een rubberen bull bar maar deze wil ik graag vervangen met een stalen bull bar, zou dit problemen geven als men je bv tegenhouden word door de politie.

ik zou graag af en toe eens me rijden door de veldbanen met groepen.
is dit de moeite om te verhogen? bv 5cm?

Hopelijk kan ik hier wat info krijgen.
Alvast bedankt.
mvg. ilja
Back to top
View user's profile Send private message
eL Tee
+500

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 12:04 am    Post subject: Reply with quote

Een stalen bull bar mag je vergeten wanneer deze niet op het keuringsverslag vermeld staat (iets in de trend van 'frontale beschermingsinstallatie gemonteerd vòòr xx/xx/2005' - jaartal ben ik verre van zeker). Ik zie trouwens niet het nut er van in: hier lopen in 't wild noch stieren noch kangoeroes rond...

Dat verhogen mag niet en heeft trouwens weinig zin: de vrije ruimte onder de assen blijft gelijk, hoe hoog je al de rest ook zet. Je zal enkel wat meer wieluitslag kunnen creëren, doch gezien jouw eerder beperkte offroad ervaring zal je die niet nodig hebben de eerste jaren. Ik rij al 26 jaar offroad, en heb nog nooit een wagen verhoogd...
Je investeert beter in goede recoverypunten, een goed sleeplint, een goed boomlint en een kinetisch koord. In tweede instantie zijn terreinbanden aan te raden (maar die zijn dan weer minder veilig op de weg).

Wat betreft de banden: BF Goodrich AT is een zeer goede keuze: goed op de weg, kunnen een bovengemiddeld aantal kms aan, en zijn meer dan potent genoeg voor meer dan greenlanen. Je zal er niet echt vlot de Ladoga in de proto-klasse mee uitrijden, maar ik denk niet dat dit jouw bedoeling is.

Het kan niet veel kwaad om enkel jouw versleten banden te vernieuwen (altijd beide op eenzelfde as!), doch idealiter vervang je ze alle vier samen. Je kan trouwens een weinig meer vrije ruimte onder jouw as creëren door banden met een grotere diameter te nemen. Alleen opletten dat je binnen de beperkingen blijft van wat door GOCA mag voor jouw wagen, of je mag de eerstvolgende keer dat je naar keuring gaat al direct naar huis gaan...

Last edited by eL Tee on Mon Jan 25, 2016 11:21 am; edited 1 time in total
Back to top
bommelaar
+500

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 7:41 am    Post subject: Reply with quote

jaartal is 2007.
wodan
Schijt Admin

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 11:11 am    Post subject: Reply with quote

Per as dezelfde banden qua profiel en merk en liefst qua slijtage is de regel.
Maar veel belangrijker als je 'occasie' banden koopt , het de productiedatum, rubber wordt minder goed met ouder worden.

Zie bvb: http://vlaanderen4x4.be/forum/viewtopic.php?t=1682

Banden, remmerij en schokdempers zijn zaken die van levensbelang zijn en daar bezuinig je niet op, TENZIJ je heel goed weet waar je me bezig bent!
"Life is what happens to you, while you're busy making other plans"
3-2-2010: Loss of a good friend.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ilja411
Newbie

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 8:29 pm    Post subject: Reply with quote

eL Tee wrote:
Een stalen bull bar mag je vergeten wanneer deze niet op het keuringsverslag vermeld staat (iets in de trend van 'frontale beschermingsinstallatie gemonteerd vòòr xx/xx/2005' - jaartal ben ik verre van zeker). Ik zie trouwens niet het nut er van in: hier lopen in 't wild noch stieren noch kangoeroes rond...

Dat verhogen mag niet en heeft trouwens weinig zin: de vrije ruimte onder de assen blijft gelijk, hoe hoog je al de rest ook zet. Je zal enkel wat meer wieluitslag kunnen creëren, doch gezien jouw eerder beperkte offroad ervaring zal je die niet nodig hebben de eerste jaren. Ik rij al 26 jaar offroad, en heb nog nooit een wagen verhoogd...
Je investeert beter in goede recoverypunten, een goed sleeplint, een goed boomlint en een kinetisch koord. In tweede instantie zijn terreinbanden aan te raden (maar die zijn dan weer minder veilig op de weg).

Wat betreft de banden: BF Goodrich AT is een zeer goede keuze: goed op de weg, kunnen een bovengemiddeld aantal kms aan, en zijn meer dan potent genoeg voor meer dan greenlanen. Je zal er niet echt vlot de Ladoga in de proto-klasse mee uitrijden, maar ik denk niet dat dit jouw bedoeling is.

Het kan niet veel kwaad om enkel jouw versleten banden te vernieuwen (altijd beide op eenzelfde as!), doch idealiter vervang je ze alle vier samen. Je kan trouwens een weinig meer vrije ruimte onder jouw as creëren door banden met een grotere diameter te nemen. Alleen opletten dat je binnen de beperkingen blijft van wat door GOCA mag voor jouw wagen, of je mag de eerstvolgende keer dat je naar keuring gaat al direct naar huis gaan...

mijn vooreste banden zijn nog nieuw dus deze vernieuwen zit er niet direct in, mijn budget is niet echt groot.
maar zou het kwaad kunnen? de 2 soorten banden het verschil van voor en achter.
Back to top
eL Tee
+500

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 10:00 pm    Post subject: Reply with quote

Je wilt centen uitgeven aan een stalen bullbar en een 'verhoging', maar niet aan banden?

Euh...

I rest my case... Veel off-road plezier!
Back to top
ilja411
Newbie

PostPosted: Mon Jan 25, 2016 10:19 pm    Post subject: Reply with quote

eL Tee wrote:
Je wilt centen uitgeven aan een stalen bullbar en een 'verhoging', maar niet aan banden?

Euh...

I rest my case... Veel off-road plezier!

stalen bullbar koop je voor 30 euro en knap je op en verhoging kan ik zelf op de draaibank maken.
Back to top
Dirk VG
+2000

PostPosted: Tue Jan 26, 2016 8:51 am    Post subject: Reply with quote

Bij oud ijzer boer koop je buizen voor 5€ enbje hebt een koetoog.
Verhoging draaien
Kapaza banden kan je dan ook nog eens hersnijden
😁
NISSAN4X4
+1000

Location: Sint-Gillis-Waas www.garagedewitte.be www.4x4parts.be

PostPosted: Wed Jan 27, 2016 7:44 am    Post subject: Re: vraag over banden en bullbar. Reply with quote

Frontera is volgens mij met een gesperd middendifferentieel.

4 gelijke banden qua slijtage én profiel NOODZAKELIJK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Reko
The worst case

PostPosted: Thu Jan 28, 2016 8:16 am    Post subject: Reply with quote

Imho geraak je verder met deftige banden dan met een verhoging.... Wink
Post new topic   Reply to topic    Vlaanderen4x4.be Forum Forum Index -> Aanpassingen / verbouwingen All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum